Juli - Augustus 2006
Home

Reisjes Frankrijk

Zaterdag 29 Juli 2006

Na ons uitstapje naar de Beekse Bergen laden we onze Plom-Plom nog wat bij voor ons groot verlof. Het zou een toertje Frankrijk worden. We hebben enkele plaatsen in ons hoofd maar we kunnen zonder problemen afwijken van deze planning. In de namiddag vertrekken we. Saint Mihiel is onze eerste stop. Het is een camping municipal geworden van Saint Mihiel. Camping Chemin du Gué Rappeau. We vinden niemand aan de receptie. Daarna vinden we een briefje dat we ons een kilometer of 2 verder moeten aanmelden in het hotel. We wandelen er naar toe en daar vertellen ze ons dat ze later wel zullen langs komen en dat we ons maar ergens moeten plaatsen. Er is plaats te over op die camping. Blijkbaar een camping dat nog niet echt goed gekend is. We hebben een plaatsje gekozen dicht bij de speeltuin. Zo kan Luca naar hartenlust spelen. Het wordt een rustige avond.

Zondag 30 juli 2006

Langres zal onze volgende stop zijn. We parkeren ons op een heel grote parking niet ver van het office de tourisme. Net voor sluitingstijd gaan we het office de tourisme binnen en huren een soort recorder die ons een pak geschiedenis over Langres verteld.

Blog Image
Met een kaartje op zak kunnen we heel goed de route volgen die ons het recordje voorstelt. Langres zou nog de enige stad zijn die zijn volledige omwalling nog heeft.

Het is allemaal heel interessant. Heel de dag is het heet geweest. Aan het einde van de wandeling, dicht bij een toren van de omwalling is er een kleine camping. Vroege namiddag rijden we door naar Dijon. We vinden daar een camping. Het is daar druk maar er is nog een plaatsje dicht bij de speeltuin.

Maandag 31 juli 2006

In Dijon doen we niets we willen verder rijden naar Beaune. In Beaune vinden we net buiten de stad een kleine camperplaats. Blog ImageEr is plaats voor 4 motorhomes. We wandelen naar de stad om deze te bezoeken. Hier willen we ook de omwalling bezoeken. Die is minder imposant dan die van Langres. Onderweg krijgen we een pletsbui te verwerken. Beaune is een mooie stad. Maar je hebt het snel gezien. Tegen de middag kopen we nog snel een kipje aan ’t spit om in onze Plom-Plom op te eten. Tegen de namiddag rijden we door naar Macon. Daar ook op een camping gaan staan. Alles buiten zetten om te drogen want de kinderwagen is kleddernat geworden.

Dinsdag 1 augustus 2006

Macon laten we links liggen. We zijn iets te ver van de stad om onze Plom-Plom te laten staan en te voet naar de stad te trekken. We rijden door naar Tournon. In Tournon vinden we een gezellige camping langs het water. Het is een kleine camping municipale. Iets na de middag gaan we de streek en dorp verkennen. In het dorp zelf is er niet veel te beleven. Maar we zien dat er een oude toeristische spoorlijn is tussen Tournon en Lamastre. Dit met een oude steenkooltrein. We moeten nog even wachten eer de office de tourisme zijn deuren opent. Daar krijgen we te horen dat we onze ticketten in het station zelf moeten gaan halen. We wandelen naar het station maar die blijkt dicht te zijn. Het station is pas één uur voor vertrek van de trein open en de volgende trein is pas morgenvroeg. We wandelen terug naar Tournon. Zoeff blijkt zere pootjes te hebben van het wandelen op de hete straat. Ze wil niet meer verder. We moeten haar in de kinderwagen zetten om onze wandeling af te maken.Blog Image We gaan een stukje eten in Tournon en gaan dan terug naar onze motorhome. Daar genieten we nog van de zon en de koelte onder de bomen. Luca kan naar hartelust ravotten in de speeltuin. Een wespennest in de speeltuin is een beetje een spelbreker.

Woensdag 2 augustus 2006

We begeven ons met onze Plom-Plom naar het station van Tournon. De bedoeling is dat Marijke en Luca de trein nemen en dat ik met de motorhome naar Lamastre gaat doorrijden om ze af te halen. We wachten dat het kantoor zijn deuren opent en kopen de nodige ticketten. Marijke en Luca stappen op en Luca begint moeilijk te doen. Na een tijd wil hij dat ik met hem mee gaat. We ruilen van plaats en Marijke zal dan maar met onze Plom-Plom af komen. De trip met de trein is mooi en de moeite waard. Je komt er op plaatsen waar je niet met de wagen kunt komen en krijg enkele mooie natuur momenten. Na een meer dan 2 uur durende reis komen we aan in Lamastre. Marijke wacht ons op. We kijken nog hoe de locomotief wordt afgekoppeld en hoe ze met de hand de trein doen draaien om zo zijn terugreis te kunnen maken.Blog Image

We rijden door naar Moustière stes Marie. Eigenlijk zijn we daar op zoek naar lavendel olie. Maar vinden het bedrijf niet. Blijkt, later, dat het bedrijf niet meer bestaat. De reis naar Moustière Stes Marie is de moeite waard. We volgen onze GPS en die stuurt ons plots via kleine wegjes over een heuvel. Vrij stijl en kronkelig naar boven. Als we een tegenligger zouden tegenkomen zouden we een probleem hebben gehad.Blog Image

Boven op de top staat er een motorhome stil en vraagt ons of de weg goed te bereiden is. We vertellen hem dat er geen problemen zijn maar dat hij toch een zware afdaling zal hebben met een heel smalle kronkelige baan zal hebben. Zei konden ons vertellen dat we ook zoiets konden verwachten. Maar die weg viel heel goed mee. Ter plaatse vinden we een camping. Alle campings blijken goed vol te zitten maar hier krijgen we nog een plaatsje. Moustière Stes Marie is een mooi dorpje met een kasteel op de top van een rots en tussen 2 rotsen hangt er een ster. Voor al ’s avonds is het dorp heel mooi verlicht. Blog ImageWe maken die namiddag nog enkele mooie wandelingen in het dorp en gaan een stukje eten. Het is nog steeds heel warm maar er begint een windje op te steken. ’s Avonds bekijken we de kaarten en besluiten door te trekken naar Fontaine de Vaucluse.

Donderdag 3 augustus 2006: Fontaine de Vaucluse

In de ochtend vertrekken we richting Fontaine de Vaucluse. Onderweg, net buiten het dorp gaan we tanken en zien dat ze daar die flessen lavendelolie verkopen. We kopen ineens 2 flessen. De reis naar ginds verloopt zonder problemen. We komen er nog voor de middag aan. We zoeken naar de camperplaats. Die blijkt reeds gans volzet te zijn. We zoeken een camping. Over de rivier vinden we een camping naast het publiek zwembad. We krijgen een plaatsje, helemaal alleen, achter de feestzaal en mooi beschut onder de bomen. Blog ImageWe eten nog snel iets en dan gaan we op verkenning. Tijdens onze wandeling zien we nog enkele oude watermolens. Er is veel volk in de stad. We wandelen tot de bron. De bron staat nog steeds heel diep. Ik heb daar nog nooit water zien uitkomen. De bron is nu afgebakend met een lage omheining. Niemand houdt rekening met deze omheining en wil zo dicht mogelijk bij het water.

Blog Image

Veel valt er eigenlijk niet te zien. Wij lopen terug en flaneren tussen de kraampjes. Alles is verschrikkelijk duur. Niet dat we op zoek zijn naar iets. De lavendel olie kost hier zowat het dubbele van wat we gisteren hebben gekocht. Bij onze terugweg bezoeken we nog de oude papierfabriek. Deze blijkt geheel te zijn gerestaureerd. Ook moet ik zeggen dat het zeker 35 jaar geleden was dat ik daar nog was geweest.

Blog Image We doden de tijd met het wandelen in het dorp tot de restaurants open gaan. Het eten is goed en niet al te duur. We maken het niet laat.

Vrijdag 4 augustus 2006 : Stes Maries de la mer

‘s Morgens vertrekken we richting Stes Maries de la Mêr. De laatste dagen is er een felle wind komen opsteken. Vandaag is de wind zelfs nog feller. De eerste camperplaats is helemaal vol. De tweede zien we zo niet zitten. We gaan op de camping staan. Daar kunnen we nog zwemmen en heeft Luca plaats om te spelen. De camping is alles behalve goedkoop. We trachten ons zo goed mogelijk te zetten. De wind blaast een pak zand naar binnen. We gaan wandelen; zwemmen Blog Imageen wat inkopen doen in het dorp.Blog Image

Zaterdag 5 augustus 2006

We hebben goed geslapen. Vandaag flaneren we weer langs de kust. We wandelen langs de andere kant, het natuurgebied in. Voor Luca laten we een armbandje maken met zijn naam en onze telefoonnummer er op. Zo heeft hij toch iets bij in het geval hij verloren zou lopen. We kopen Santons voor de crèche van mijn vader. Ze zijn bij ons, in die afmeting, moeilijk of gewoonweg niet te vinden. Eveneens denken we aan kaartjes te kopen voor de familie. Kwestie van iedereen wat te laten watertanden.

Zondag 6 augustus 2006 : Cap d’Agde

Na het ontbijt besluiten we van weg te rijden. De wind is te fel en doet ons zelfs pijn. We rijden door naar Cap d’Agde. Maar we willen langs de meren rijden om de flamingo’s te zien. Zo goed als geen enkele flamingo’s gezien. Weer is de camperplaats volzet. We gaan ons maar weer eens op de camping zetten. Hier ook een dagje flaneren langs de kust en een ijsje eten op een terrasje in het dorp. Veel valt er hier eigenlijk niet te beleven. Onze luifel heeft een slagje van de wind gekregen en gaat niet goed meer open. Ik tracht hem een beetje bij te regelen maar het lukt niet helemaal.

Maandag 7 augustus 2006 : Oradour-sur-Glane

In Oradour-sur-Glane is er een heel mooie kamperplaats. Er is zeker plek voor een klein 30tal motorhomes en heb er alle faciliteiten.Blog Image Er zijn zelfs wc’s en douches. Het dorp is bekend voor zijn oorlogsverleden. We bezoeken daar een dorp die geheel door de Duitsers is verwoest. Het moet er vreselijk zijn geweest. Het is gewoon verwoest om te verwoesten. De tijd is daar blijven stilstaan.

Dindag 8 augustus 2006 : La Rochelle

Er is een plaats voor campers buiten de stad op de grote algemene parking. 5€ zonder diensten. Tussen de parking en de stad is er een pendelbus. Die is in die prijs inbegrepen. We bezoeken de stad en zijn blij dat we de wandel GPS hebben mee genomen. Zo hebben we onze terugweg naar de bushalte gevonden. We bezoeken de haven en resterende omwalling en flaneren wat in het dorp.Blog Image Die dag was er ook een ambachtsmarktje. La Rochelle is heel toeristisch.

Woensdag 9 augustus 2006 : Saumur

Saumur is vooral bekend voor zijn paardenstallen van de Cadre Noir. We plaatsen ons op de camping op het eiland. Mooie camping met zwembad. We hebben ons kunnen plaatsen met zicht op het kasteel. Vooral ’s avonds is het mooi om te bekijken want het is geheel verlicht. Blog ImageEr zijn motorhome faciliteiten voor water te tanken binnen de camping. We zijn bij het lozen van onze wc bijna de dop van de cassette kwijt gespeeld. Die viel net in het lozingsgat. Marijke heeft het met haar lange vingers nog er uit kunnen vissen. We hebben in Saumur goed kunnen wandelen. Spijtig genoeg was er geen activiteit voorzien van de paarden. We hebben nog enkele inkopen gedaan voor de volgende dagen.

Donderdag 10 augustus 2006 : Jumièges
Blog Image

De weg naar Jumièges was prettig rijden. Vooral als onze GPS ons vertelde dat we de veerboot moesten nemen. Onze motorhome kon er net op. Plezante ervaring. In Jumièges is er een motorhome parking net naast het dorp. Water nemen en het lozen van wc en grijs water is daar mogelijk.

Jumièges is bekend door zijn abdij en een mooie kerkhof. De abdij was gesloten. Blog ImageWe hebben toch een mooie wandeling kunnen maken in de omstreken. Op de parking hebben we kennis gemaakt met een Italiaanse familie. Luca kon met de kleine goed om en ze hebben een lange tijd samen kunnen voetballen. Het was wel een gek zicht. Geen van beiden verstonden elkaar.

Vrijdag 11 augustus 2006 : Le Crotoy

Crotoy zal helaas onze laatste bestemming zijn. Het weer is aan het verslechten. In Le Crotoy is er een grote motorhome parking met faciliteiten. Blog ImageGeen stroom. De kleine parking is bezet met een circus. We ontmoeten daar een Nederlands koppel. Wandelend langs het strand komen we aan in het dorp. Daar ontmoeten we het Nederlands koppel weer en wandelen zo naar onze Plom-Plom terug. Ze waren op zoek naar een bakker. Die hebben we niet gevonden. Maar blij waren we als de volgende dag de bakker gewoon op de motorhome parking langs kwam. 's avonds zijn we nog naar een mooie circus voorstelling gaan zien.

Blog Image

Zaterdag 12 augustus 2006.

Heel de weg naar huis heeft het niet gestopt met regenen. Als we thuis aankomen vragen onze buren hoe het is geweest en of het weer is meegevallen. Zij konden ons alleen vertellen dat tijdens onze afwezigheid het alleen maar heeft geregend. Het was de eerste dag dat het minder aan het regenen was. (De dagen nadien hebben we nog kunnen genieten van enkele mooie dagen.) snel laden we alles uit en beginnen met de was en de plas. Zo dat was het. Veel kilometers en toch veel kunnen zien. We hebben wat plaatsen gezien die onze aandacht hebben getrokken en waar we de volgende jaren wel naar toe zullen gaan om verder, wat langere tijd, te kunnen ontdekken.